Bana Bir Masal Anlat Ogretmenim 1

Masal Anlatma ve Dinleme Etkinliklerinin Yararları

Yüzyıllarca dilden dile, kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaşan masalların eğlendirici dünyasını ziyaret etmeyenimiz yoktur. Her kuşak uykudan önce muhakkak annesinden, babasından, ninesinden ya da dedesinden masal dinleyerek uykuya dalmıştır. Büyük bir kültür birikiminin somutlaşmış hali olan masallar hepimize oldukça keyifli dünyaların kapılarını açmıştır. Ancak günümüzde uzmanlar masalların eğlendirici etkisinin yanı sıra çocuk eğitimine olan katkıları üzerine yoğunlaşmaktadır.

Masalın eğitime faydalı olması için masal seçiminde çok dikkatli olmak gerekmektedir. Eğitim değeri yüksek masallar çocuğun ruhunu, iyi örneklerle şekillendirerek onların inandıkları yolda yürüyen kişilik sahibi birer insan olarak yetişmelerine katkı sağlayacaktır.

Masallar çocuğun aile içinde sağlıklı ve kaliteli iletişim kurmasına katkısı büyüktür. Ebeveynleriyle aynı ortamda olup onlarla aynı dünyayı paylaşmak, aynı hayalleri kurmak ve bunun üzerine karşılıklı konuşmak-özellikle okul çağı çocukları için iletişimi son derece kuvvetlendirecektir. Bu nedenle masal saatleri düzenlemek oldukça faydalı bir etkinlik olacaktır. Böylece çocuk iletişim becerilerini geliştirdiği gibi dinleme eğitimi de kazanmış olur.

Dinleme eğitimi, son yıllarda üzerinde önemle durulan bir konudur. Çocuğun dinlemeyi öğrenmesi, tüm öğrenme durumuna hazır hale gelmesi demektir. Masallar; macera dolu olaylarıyla, zaman ve mekanların sürekli değişmesiyle, içerisinde geçen tekerlemelerin sık tekrarıyla çocuğun dikkatini de canlı tutar ve ona “can kulağıyla dinlemeyi” öğretir.

Anadil eğitiminde de masallar önemli bir görev üstlenmektedir. Çocuğa masal okunması ya da anlatılması, çocuğun dil öğrenme sürecine katkı sağlar. Çocuk sürekli ve düzenli bir konuşma ortamında büyüyünce dili öğrenmesi daha hızlı olmaktadır. Kendisiyle ilgilenilmeyip herhangi bir şekilde konuşması için özel çaba harcanmayan çocuklar hem daha geç konuşmaya başlamakta hem de kelime hazinesi daha az olmaktadır. Bu dönemde çocuk masalı anlamasa da sözcüklerin tekrarıyla dil öğrenimi hızlanmaktadır. Ayrıca masalların içerisinde geçen deyimler ve atasözlerini öğrenip anlamlandırmaya başlamaktadır.

Çocuklar masalları dinlerken bir yandan da anlatılanları hayal eder. Bu durum çocuğun bilişsel ve duyusal gelişimine katkı sağlar. Unutmamak gerekir ki dünyada bütün buluşlar öncesinde birer hayalden ibaret olmuştur. Bu yüzden masallar çocukların yaratıcı düşünme becerilerini arttırmaktadır.

Çocuklar masal kahramanlarıyla beraber gezerken kahraman zor durumlarda kalır, bu durumdan kurtulmak için kendi yollarını bulur, çıktığı yolculuklarda seçimler yapar ve çocuk doğru olanı buluncaya dek kahramanın denemeye devam ettiğini görmektedir. Her masalda bir kılavuz vardır ancak hiçbiri kahramanın yerine bir iş yapmaz ya da bir tehlikeye atılmaz. Kahraman her işini kendisi yapmaktadır. Karamanları model alan çocuklar kendi hayatlarında da bunu uygularlar. Masallarda her engelin en sonunda aşılması çocuğun hayatta zorluklarla karşılaşabileceğini yılmadan bunların üstesinden gelebileceğini onlara aşılamaktadır. Çocuk sabretmeyi öğrenir. Her işini kendisi yapmaya çalışır ve böylece sorumluluk duygusu da gelişir. Bu yönüyle masallar çocuğun kendini gerçekleştirmesine katkı sağlamaktadır. Bu zorlu mücadelesini etrafıyla paylaşan çocuk sosyalleşme ihtiyacını da gidermiş olacaktır.

Masallar temel evrensel değerler üzerine kurulmuştur: İyilik-kötülük, adalet-zülüm, doğruluk-haksızlık, alçakgönüllülük-kibir gibi zıt durumların temsilcisi olan kişilerin mücadelesinden ya da insanların, ulaşılması güç hedef ve gayelere varma isteğinden doğan hayaller işlenir. Bunlar belli bir topluma mal olabilecek özellikler olmayıp, herhangi bir toplumca benimsenecek değerlerdir. Bunun yanı sıra  masallar kültürel unsurları da barındırır: inanışlar, yiyecekler, giyecekler, olumlu ve olumsuz değer yargıları vb. Böylelikle çocuklar kendi kültürlerine ait unsurlardan da haberdar olur ve bunların aktarıcısı olurlar. Çocuk masallar aracılığıyla evrensel ve kültürel değerleri kazanmaktadırlar.

Masallar insanı özellikle çocukluk döneminden başlayarak hayata hazırlayan, içinde yaşadığı kültürel ortamda kendine güvenen bir birey olarak yetiştirme amacını taşıyan araçlardır. Biz de Gökkuşağı ailesi olarak masalların bu eğitici rolüne önem veriyor ve derslerimizde onlardan faydalanıyoruz.

masal kitabi

Anasınıfı C Şubesi Pyp konumuz “Kendimizi İfade Etme Yollarımız”. “Masallar Kendimizi İfade Etme Aracımızdır “ana fikri ile Nasreddin Hoca’nın “Ya Tutarsa” fıkrasından yola çıkarak biz de süt ve su mayaladık. Bir gün bekledikten sonra tutan yoğurdumuzu afiyetle yedik.

Pyp konumuz “Kendimizi ifade etme yollarımız” Hikayeler kendimizi ifade etme aracımızdır ana fikri ile SNOW WHITE masalını dinlemek hiç bu kadar keyifli olmamıştı 🙂

 

“Biz tam 15 cüceyiz.” dedik pamuk prenses ve yedi cüceler masalı okunduktan sonra şarkısıyla müzikli dramatizasyonunu yaptık.

çocuklarda kitap okuma alişkanliğiAnasınıfı öğrencilerimiz hayal kurdular ve kendi masal kitaplarını oluşturdular.

rapunzel masal

 

Rapunzel ve Prens Çerçevesiyle  masal kahramanı olduk :): )

masal kahramanlariBİR VARMIIIIŞŞŞ BİR YOKMUŞ denir ya… Bir vardık, bir yoktuk :)) masal evini ziyaret elbette masal gibi geçti.

Pyp “Kendimizi İfade Etme Yollarımız” temasındaki hikayeler kendimizi ifade etme aracımızdır ana fikri ile masal kahramanlarının canlandırıldığı defilede anasınıfında kurulan podyumda kostümlerini sergileyen c sınıfı öğrencileri hem eğlenerek hem öğrenerek eyleme geçtiler.

Paylaş;

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin.
You need to agree with the terms to proceed