Etkin Öğrenme ve Ders Çalışma
Öğrenme ile ilgili düşündüğümüzde dikkatimizi çeken ilk şey öğrenmenin hayat boyu olduğudur. Beşikten mezara kadar gerçekleştirdiğimiz bu eylemi en çok okul ile sağlıyoruz. Biz Gökkuşağı Okulları olarak öğrenme sürecini tüm öğrenci hatta öğretmenlerimizle en iyi sonuca ulaştırıyoruz. Peki öğrenmede en iyi sonucu nasıl alırız? Püf noktası basit. Çok çalışmak değil, etkin ve yeterli çalışmak. Etkili çalışma sistemi, görsel işitsel veya dokunsal sistemlerden hangisine sahip olursa olsun her öğrencinin mutlaka yapmak zorunda olduğu stratejileri içermektedir. Başarılı öğrencilerin en önemli başarı sırları işte bunlardır. Etkin dinlemek: dersi derste halletmek. Derse güçlü odaklanmak için kendinize telkinde bulunabilirsiniz. ’’Şuan fizik dersindeyim’’. ‘’Şimdi Türkçe dersini dinliyorum’’ gibi. Daha iyi odaklanmak için zihnimizi şimdiye getirmek gerekir. Ders esnasında önemli yerlerin altını çizmek ve not almak da başka bir yöntemdir, zihnin dağılmasını önler. Öğretmenle göz temasında bulunmak da ayrıntıdır. Bu temas öğretmenin söylediklerine daha çok odaklanmanızı sağlar.
Saat kaç ile kaç arasında çalışacağınızı ve neler yapacağınızı belirleyin. Özellikle ders çalışma sorunu olan öğrenciler bu uygulamayı bir gün öncesinde uyumadan önce yaparlarsa ertesi gün daha kolay ders çalışırlar. Çünkü zihninizde neyi ne kadar çok tekrar ederseniz o yöne yönlenirsiniz. Nedir tekrar etmek? Liderlerin başarı anahtarıdır. Günlük tekrar yoksa şampiyonlukta yok. Günlük tekrarlarla beraber haftalık ve aylık tekrarlarda başarıyı garantiler liderliği sürekli kılar. Öğrenmeyi adım adım gerçekleştirirken aklımıza takılan bir nokta konuyu anlayıp anlamadığımızı nasıl bilebiliriz? Anlamanın en gerçek göstergesi sorulardır. Soru çözün. Ne kadar çok soru çözersek aklımızdakileri o kadar netleştirmiş oluruz. Tempolu soru çözüyoruz ama neyi unutmamalıyız? Ara vermeyi. Ara vermek çalışmanın bir parçasıdır. 45 dakikada bir 15 dakika ara verin. Dinlenirken de zihni iyi dinlendirmek lazım ki çalışırken ‘’sadece çalışalım ‘’değil mi?
Düşünürsek ne “istiyorum”un karşılığı ne fedakarlıkta bulunacağımdır. En basit öğrenmeleri gerçekleştirebilmek için bile en kıymetlimizden fedakârlık yaparız. Zamanımızı ayırırız. Onun için her şeyi zamanında yapıp kıymetlimizi dikkatli kullanmalı başarıyı daim kılmalıyız.
Yazar: Rehber Öğretmeni Didar Gençay
Özel Ümraniye Gökkuşağı Anadolu Fen Lisesi